Przyjmowanie i załatwianie spraw
Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Białymstoku, zwana jest dalej Stacją. Stacja podejmuje działania z urzędu lub na żądanie strony.
Stacja działa jako organ I lub II instancji.
Obywatel posiada kilka możliwości wszczęcia sprawy:
-
poprzez dostarczenie wniosku (sprawy) na piśmie lub przekazanie sprawy ustnie do protokołu;
-
poprzez przesłanie pisma pocztą lub faksem;
-
poprzez przesłanie pisma pocztą elektroniczną;
-
telefonicznie w pewnym zakresie, np. skarga, doniesienie.
W każdym przypadku następuje rejestracja sprawy w Dzienniku korespondencyjnym
i skierowana ona zostaje do załatwienia przez odpowiednie komórki organizacyjne lub samodzielne stanowiska zgodnie z ich kompetencją. Zasady obiegu dokumentacji w Stacji reguluje Instrukcja Kancelaryjna.
Sprawy załatwiane są niezwłocznie, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od złożenia przez stronę wniosku, z zachowaniem wymogów Kodeksu postępowania administracyjnego
i z zachowaniem kolejności wpływu. W przypadku ewentualnych opóźnień powiadamia się wnioskodawcę o powodach opóźnienia i terminie ostatecznego załatwienia jego sprawy.
Większość spraw podejmowanych jest z urzędu, w ramach prowadzonej przez poszczególne komórki organizacyjne Stacji działalności kontrolnej i postępowania pokontrolnego, w trybie postępowania administracyjnego i postępowania egzekucyjnego.
Działalność kontrolna jest planowana na dany rok kalendarzowy.
Plany kontroli opracowywane są przez kierowników komórek organizacyjnych i zatwierdzane przez Podlaskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku.
W zakresie przeprowadzania badań i pomiarów, komórki organizacyjne wykonujące czynności kontrolne korzystają z akredytowanego laboratorium.
Kontroli może dokonywać pracownik Stacji posiadający ważną legitymację służbową
i upoważnienie Podlaskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego
w Białymstoku zgodnie z obowiązującymi wymaganiami.
Wyniki z przeprowadzonej kontroli ujmowane są w protokole z kontroli, który jest sporządzany w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach i podpisywany przez osobę kontrolującą i kontrolowaną. Jeden egzemplarz protokołu przechowywany jest
w dokumentacji komórki kontrolującej, a drugi zostawiany jest upoważnionej osobie
w kontrolowanym obiekcie.
W przypadku stwierdzonych naruszeń wymagań higieniczno-sanitarnych pracownik wykonujący czynności kontrolne i posiadający ważne upoważnienie Podlaskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku ma prawo nałożyć kontrolowanemu grzywnę w postaci mandatu karnego kredytowanego, zgodnie
z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 października 2002r. w sprawie nadania funkcjonariuszom organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego [Dz.U.z 2014 r. Nr 282, poz.14] .
Osobie kontrolowanej przysługuje określony w protokole termin na wniesienie do Podlaskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku pisemnych wyjaśnień do ustaleń zawartych w protokole. W uzasadnionych przypadkach jest możliwość nanoszenia poprawek i uzupełnień do protokołu kontroli. Poprawki i uzupełnienia nanoszone są wyłącznie przez osobę, która sporządziła dany protokół oraz parafowane przez nią i osobę, w obecności której przeprowadzono daną kontrolę.
W razie stwierdzenia naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych, Podlaski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Białymstoku nakazuje, w drodze decyzji, usunięcie w ustalonym terminie stwierdzonych uchybień.
Jeżeli naruszenie wymagań, o których mowa wyżej spowodowało bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, Podlaski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny
w Białymstoku nakazuje unieruchomienie zakładu pracy lub jego części (stanowiska pracy, maszyny lub innego urządzenia), zamknięcie obiektu użyteczności publicznej, wyłączenie
z eksploatacji środka transportu, wycofanie z obrotu środka spożywczego, przedmiotu użytku, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, kosmetyku lub innego wyrobu mogącego mieć wpływ na zdrowie ludzi albo podjęcie lub zaprzestanie innych działań. Decyzje w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
Każdy obywatel lub strona maprawo składania skargi na wykonywane przez pracowników WSSE działania kontrolne do Podlaskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku:
-
bezpośrednio do Podlaskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, w dniach i godzinach wyznaczonych do przyjmowania skarg i wniosków:
środa w godz. 12:00 - 15:30,
-
pośrednio przez złożenie skargi na piśmie w sekretariacie lub wniesienie ustnie do protokołu sporządzonego przez pracownika merytorycznego Stacji upoważnionego do przyjmowania i rejestrowania wpływających skarg
dni roboczew godz.7:30 - 15:05.
Postępowanie wyjaśniające w obszarze danej skargi prowadzi wyznaczona przez Podlaskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku osoba.
Zapewnia się właściwy tryb rozpatrywania skarg zgodny z Kodeksem postępowania administracyjnego i procedurą systemu jakości nr PSJ-04 dotyczącą postępowania
z odwołaniami i skargami.
Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia.
Komórki organizacyjne Stacji przyjmują do załatwienia sygnały dotyczące niewłaściwego stanu sanitarno-higienicznego obiektów użyteczności publicznej, obiektów produkujących żywność, obiektów obrotu żywnością, obiektów produkcji i obrotu przedmiotami użytku, skargi dotyczące niewłaściwych warunków zdrowotnych środowiska pracy.